Bunkers i byen
Delvis underjordiske betonbygninger brugt som beskyttelsesrum
I Hillerød blev der i 1944-45, i slutningen af 2. verdenskrig, opført en række betondækningsgrave, også kaldet bunkers eller bunkere. Tilsvarende skete overalt i Danmark. Ved krigens afslutning stoppede opførelsen af denne form for offentlige beskyttelsesrum, og de uheldigst placerede blev revet ned igen. Det gjaldt bl.a. de to bunkers på Torvet ned imod Slotssøen.
De to bunkers på Torvet, 1944 (Foto: Stefan R.A. Christensen)
Under den kolde krig, fra begyndelsen af 1950’erne, blev der igen opført bunkers. Senere fjernedes dog i årenes løb nogle af dem, hvis der fx skulle gøres plads til nye bygninger. Ud over bunkerne i byen opførtes betonbunkers i Gribskov til brug for opbevaring af ammunition og militært materiel.
I dag (2026) er der i Hillerød by bevaret 13 af disse historiske bunkers, der hver især skulle give 50 beskyttelsespladser. Ikke alle er umiddelbart synlige, men ifølge et kort på Hillerød Kommunes hjemmeside skal de befinde sig på disse adresser:
På Jægerbakken ved Batzkes Bakke: fem bunkers. Derudover en ved hhv. Birgitte Gøyesvej 2, Dyrehavevej 29, Frederiksgade 9, Gl. Holmegårdsvej 22, Hillerødsholmsallé 2, Møllestræde 4, samt to bunkers ved Kapelvej 1.
Hillerødholmsallé 2, 2026 (Foto: Per Buchmann)
Møllestræde 4, 2026 (Foto: Per Buchmann)
Gammel Holmegaardsvej 22, 2026 (Foto: Per Buchmann)


